“Maar hoe doen ze dat dan? Vanaf het dak?” vraag ik aan mijn man. We hebben een kachel en onze schoorsteen wordt vandaag geveegd. Ik denk aan iemand met allemaal zwarte vegen op het gezicht en mijn gedachten dwalen al af naar Charles Dickens’ Oliver Twist. “Met een kogel volgens mij, ik dacht vanaf het dak ja.” antwoordt hij. We wachten af.

Een jongeman komt met een blitse megastofzuiger en een krat met attributen. Legt keurig een matje uit voor de kachel en ‘stofzuigt’ met een borstel binnen no time vakkundig onze schoorsteen. Gewoon vanuit de woonkamer. Goh, wat handig.

Een duidelijk voorbeeld hoe het werk als schoorsteenveger in de loop der jaren is veranderd door:
– strengere eisen op het gebied van veiligheid
– de komst van handig materiaal, denk aan inspectiecamera’s voor schoorstenen en die superstofzuiger
– bijkomende taken: renovatie advies, stookadvies
– toegenomen milieubewustzijn

Zie voor meer informatie de website van de beroepsvereniging: de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond.

Werk kan ook veranderen door focus op klantgerichtheid en efficiency. Zo sprak ik een tijd terug een salarisadministrateur. Hij gaf aan dat zijn werk en rol flink was veranderd. Medewerkers kunnen nu bijvoorbeeld via een HR-selfservice zelf mutaties doorgeven en proefberekeningen laten maken. Dit betekende voor hem veel meer denken vanuit de klant, meer procesmatig werken en zelfs richting functioneel beheerder. Dat past hem gelukkig goed, zei hij.

De moraal van dit verhaal:
Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Vraag in je oriënterende netwerkgesprekken altijd naar ontwikkelingen in het beroep en de branche. Dan weet je ook of het beroep in de toekomst ook bij jou past en kun je je meteen toekomstbestendig ontwikkelen. Als het beroep natuurlijk nog bestaat dan 😉